DALKIA FÖRVÄRVAR CESBRON

FRANKRIKE – Eran som familjeföretag är nu definitivt över för CESBRON, ett bolag med en omsättning på 96 miljoner euro och 730 anställda i 60 filialer över hela Frankrike. Den 18 mars avslutade nämligen DALKIA förvärvet av företaget, som har varit i familjen Cesbrons ägo i 104 år. En presskonferens hölls den 24 mars på bolagets huvudkontor i Saint Sylvain d’Anjou, och man passade på att då presentera företagets nya vd, François VASSE.

François VASSE tog tillfället i akt att diskutera företagets framtid och berörde många ämnesområden, bl.a. CESBRON:s nya logotyp, och underströk vikten av bolagets integrering med DALKIA och Électricité de France (EDF), där den franska staten är huvudägare. Det gemensamma målet för bolagen är att attrahera kunder inom industrin genom att erbjuda större valmöjligheter när det gäller att optimera sitt varm- och kalluftsflöde.

Den synergi som genereras av övertagandet bör också innebära att CESBRON kan stärka sin position inom den industriella kylsektorn och öka sitt inflytande i kollektivtrafik- och hälsosektorn. CESBRON har också uttalat sin vilja att stärka sin position inom rådgivning och utformning, med klar inriktning på energieffektivisering. Företaget har i dagsläget 60 filialer, men har för avsikt att växa och utöka sin marknadsandel genom att öppna nya kontor i hela Frankrike, främst i norr nära Paris och i Lyon-området, där DALKIA redan är väl etablerat.

En av CESBRON:s första åtgärder efter övertagandet kommer att vara att investera i underhållet av professionella kök, en aktivitet som företaget upphörde med efter försäljningen av denna verksamhet till QUIETALIS år 2008.

Ett annat område som man kommer att ägna sig åt är forskning och innovation, en verksamhetsgren som CESBRON redan har visat fallenhet för, särskilt genom Ecolab, en klimatsimulator, och på senare tid Froiloc, ett “ultrarent” kylsystem för livsmedel. Den sistnämnda produkten visades upp på CFIA-mässan i Rennes och bör snabbt generera intresse från andra sektorer.

Vad som verkar säkert är att man efter en 104 år lång historia som ett familjeägt bolag nu är redo att vända blad, och att DALKIA:s övertagande kommer att innebära nya utmaningar och möjligheter.